โAls docent Burgerschap sta je midden in de meest recente ontwikkelingen van het onderwijs. Een vakgebied waar alles nog niet van A tot Z is in gekaderd en waarin jouw eigen visie als docent sterk mee telt. Mijn ervaring als docent Burgerschap is er een van samenwerken en het creรซren van draagvlak. Je krijgt de ruimte om te experimenteren en om dit nieuwe vak vorm te geven. Het is zeker een uitdaging om dit goed te doen, maar ook een kans om het onderwijs naar jouw visie vorm te geven. Naast de vakken Levensbeschouwing en Maatschappijleer functioneert Burgerschap ook in het sociale domein. In mijn lessen zijn we dan ook vaak in gesprek met elkaar en ben ik veel bezig met persoonsvorming. De filosofische vaardigheden en kennis van de HTF hebben mij veel geholpen in het geven van burgerschapslessen.
๐๐ฒ๐ป ๐ธ๐ฎ๐ป๐ ๐ผ๐บ ๐ท๐ผ๐ป๐ด๐ฒ ๐บ๐ฒ๐ป๐๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ฝ ๐ต๐ฒ๐ ๐๐ผ๐น๐๐ฎ๐๐๐ฒ๐ป ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป ๐ถ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ก๐ฒ๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐น๐ฎ๐ป๐ฑ๐๐ฒ ๐๐ฎ๐บ๐ฒ๐ป๐น๐ฒ๐๐ถ๐ป๐ด. ๐๐ป ๐ฎ๐น๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐น๐ฑ๐ฏ๐๐ฟ๐ด๐ฒ๐ฟ.
Een andere kant van het vak Burgerschap is dat het nog volop in ontwikkeling is. Veel middelbare scholen zijn nog druk in de ontwikkeling van het burgerschapsonderwijs en dit was bij mij ook het geval. Gelukkig heeft de HTF mij handvatten gegeven die mij helpen met het creรซren van goed burgerschapsonderwijs. Zo heeft een conceptuele analyse van het begrip โburgerschapโ bij het vak Filosofische vaardigheden II mij en mijn collegaโs van de middelbare school waar ik werkzaam ben, geholpen in het begrijpen van het begrip โburgerschapโ. Het is dan ook mijn tip aan nieuwe burgerschapsdocenten: begin met het concretiseren van het begrip โburgerschapโ. Een in beton gegoten definitie is niet haalbaar, maar voor het creรซren van draagvlak is het wel noodzakelijk dat je op jouw manier onder woorden kan brengen wat โburgerschapโ inhoudt.
Voor mij voelt het vak Burgerschap als een kans om jonge mensen voor te bereiden op het volwassen leven in de Nederlandse samenleving. En als wereldburger. Het vak kan een toevoeging zijn op de vakken Maatschappijleer, Levensbeschouwing en Nederlands, als deze vakken tenminste goede afspraken met elkaar maken en niet in elkaars vaarwater gaan zitten. Zie Burgerschap als een kans en een uitdaging. Het vak zal niet alles op kunnen lossen, maar we kunnen wel een moedige poging wagen.โ
Jelle Verlooij (1997) studeert aan de HTF de afstudeerrichting Onderwijs (lerarenopleiding) en werkt momenteel als leraar Maatschappijleer & Levensbeschouwing aan het Develstein College te Zwijndrecht. Hier is hij medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen van burgerschapsonderwijs. Jelle studeert dit studiejaar af.
๐ ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ถ๐ท-๐ถ๐ป๐๐๐ฟ๐ผ๐ผ๐บ ๐ฑ๐ผ๐ฐ๐ฒ๐ป๐ ๐๐๐ฟ๐ด๐ฒ๐ฟ๐๐ฐ๐ต๐ฎ๐ฝ ๐๐ถ๐ป๐ฑ ๐ท๐ฒ ๐ต๐ถ๐ฒ๐ฟ: https://hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl/burgerschap/
Lees meer over de studiekosten van de verschillende opleidingen van de HTF
Lees hier meer over de toelatingseisen van de HTF
De Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF) biedt de eerste hbo-bachelor en hbo-master Toegepaste Filosofie in Nederland aan.