Bij de HTF bieden we meer aan dan alleen de bachelor en de (pre)master opleidingen. Bekijk op deze pagina ons overige aanbod van filosofische activiteiten, netwerk en cursussen.

Het HTF Denkhuis is de werkplaats van de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF). Samen met docenten, experts, studenten en alumni voeren we opdrachten uit voor de overheid, bedrijven, scholen en andere maatschappelijke organisaties. Wij helpen mensen en organisaties om hun ideeën te verhelderen en een visie te ontwikkelen. Daarbij maken wij gebruik van filosofische werkvormen en filosofisch gedachtegoed.
Er is op allerlei plekken in de samenleving grote behoefte aan reflectie en de ontwikkeling van ideeën. Hiervoor moet ruimte worden gecreëerd. Wij begeleiden mensen (jong en oud) en organisaties hierin. Elke organisatie en elke opdracht is weer anders, maar de gemene deler is gezamenlijk onderzoek. Filosoferen betekent voor ons: samen op zoek naar inzicht en richting, naar hoe het (echt) zit, wat er op het spel staat en naar wat je te doen staat. Wij hebben hiervoor de mensen en werkvormen in huis.

DenkLab is een ontmoetingsplek voor collega's in de toegepaste filosofie. Doel van de bijeenkomst is het oefenen van bestaande en nieuwe praktijkwijzers (praktisch-filosofische werkvormen), elkaar ontmoeten en ervaring uitwisselen. Samen verdiepen en versterken we ons vak.
DenkLab is van, voor en door vakgenoten in de toegepaste filosofie. Deelnemers hebben ruime ervaring met filosofische werkvormen in de praktijk, dus in de begeleiding van groepen of individuen. Deelnemers hebben een eigen praktijk, zijn serieus bezig met het opbouwen van een eigen praktijk of doen hun praktisch-filosofisch werk in dienstverband.
Het DenkLab wordt gefaciliteerd door de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie en georganiseerd samen met interne en externe partners die aanbod verzorgen binnen het HTF Denkhuis. Zo worden de geplande bijeenkomsten 0.a. georganiseerd door Kiki Verbeek, Jan Ewout Ruiter, Luuk Stegmann en Jos Kessels. Door het opbouwen van een gezamenlijk netwerk hopen we het beroep toegepast filosoof te versterken en hiermee de filosofie gezamenlijk verder in de haarvaten van de samenleving te brengen.

Filosoferen met kinderen krijgt steeds meer aandacht. Door te filosoferen leren kinderen niet alleen hun eigen ideeën te onderzoeken en te articuleren, maar ook kritisch en logisch te denken, luisteren en samen te werken - vaardigheden die op school en in de huidige veeleisende maatschappij zeer van pas komen. Maar hoe voer je eigenlijk een filosofisch gesprek met kinderen? Hoe formuleer je filosofische vragen waarmee kinderen zelf op onderzoek uit gaan?
In de cursus ‘Filosoferen met kinderen’ aan de HTF leer je onder begeleiding van een zeer ervaren kinderfilosoof hoe je filosofische vragen kunt formuleren en kinderen kunt stimuleren om die te onderzoeken. Vanuit de theoretische inzichten over didactiek en pedagogiek, krijg je verschillende methoden en opdrachten aangereikt, waarmee je met andere cursisten en HTF-studenten gaat oefenen. Vervolgens ontwerp je zelf een aantal lessen, die je gebruikt bij ten minste vier filosofische gesprekken met kinderen.
Aan het eind van de cursus heb je geoefend met de belangrijkste principes van:
Deze cursus is geschikt voor iedereen die wil kennismaken met kinderfilosofie, zoals leraren in het basisonderwijs en/of mensen met een filosofische achtergrond. Ook is de cursus geschikt voor docenten/coördinatoren Burgerschap, die een filosofische invulling willen geven aan hun burgerschapsopdracht. De HTF kan ook meerdere leerkrachten van een school (of koepel van scholen) trainen in filosoferen met kinderen. Er is maatwerk mogelijk.
N.B.
Cursisten zonder filosofische en/of pedagogische achtergrond wordt aangeraden om bij HTF eerst een of meerdere losse modules in deze disciplines te volgen.
Er zijn vier cursusavonden, verspreid over ongeveer drie maanden (periode november - januari). Deelnemers worden geacht per cursusavond een dag aan zelfstudie en voorbereiding te besteden. Deelnemers moeten ook vier lessen met kinderen voorbereiden en leiden; de vierde wordt bijgewoond door de docent. De module wordt afgesloten met een assessment, waarbij de cursist reflecteert op haar/zijn nieuwe vaardigheden, op basis waarvan het officiële ‘level 1’-certificaat kan worden toegekend.
Bij voldoende deelname kan incompany of bij de HTF Hogeschool voor Toegepaste Filosofie de cursus ook in een andere periode worden ingepland. Neem gerust contact op over de mogelijkheden.
De prijs van de cursus ‘Filosoferen met kinderen’ is € 525,00, inclusief literatuur, studiemateriaal, exclusief lesbezoek en het assessment Kinderfilosoof - level 1. De kosten van het lesbezoek en assessment zijn mede afhankelijk van de locatie, dit wordt apart geoffreerd.
Een uitgebreider, op maat gemaakt programma (bestaand uit modules die de HTF al aanbiedt) met begeleiding kost €99 per studiepunt extra.
Onder voorwaarden kan de HTF ook maatwerk leveren voor een ‘Kinderfilosoof level 2’-traject, waarin een een behoorlijk aantal; filosofisch-inhoudelijke, pedagogische en didactische modules moeten worden doorlopen.
Neem contact op met Paulien Hilbrink, docent Filosoferen met Kinderen en Jongeren p.hilbrink@hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl.
Lees HIER meer over de standaarden behorend bij Level 1 door het Centrum Kinderfilosofie.

Lees HIER meer over de standaarden behorend bij Level 1 door het Centrum Kinderfilosofie.
Utrecht | Newtonlaan 115
Neem contact op met drs. Paul Teule, directeur Onderwijs, p.teule@hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl
Praktische wijsheid en professioneel handelen
‘Iedere professional heeft ervaring met situaties die vragen om morele improvisatie. Wat doe je als de regels tekortschieten?'
Inleiding
Praktische wijsheid is essentieel voor professionals binnen organisaties die een maatschappelijke opdracht hebben, maar ook binnen bedrijven die (nieuwe) maatschappelijke waarden nastreven. Praktische wijsheid stelt een leraar in staat om in de veeleisende onderwijspraktijk de aandacht van die ene leerling vast te houden, de belastingmedewerker om een burger die van het kastje naar de muur is gestuurd écht te helpen, en de maatschappelijk werker om mensen met schulden veel eerder te bereiken door slim samen te werken met een huisarts. Iedere professional kent voorbeelden van ethische dilemma's die vragen om een praktijkgerichte, werkbare oplossing.
In deze tweedaagse cursus maken deelnemers zich een concrete methode eigen om ‘praktische wijsheid’ te herkennen, benutten én te ontwikkelen in hun eigen professionele context.
Voor meer informatie, zie 'Cursusinformatie'.
Doelgroep
Professionals van maatschappelijke organisaties (e.g. zorg, onderwijs, politie, uitvoeringsinstanties) en van bedrijven met een (nieuwe) maatschappelijke oriëntatie. Zowel in de uitvoering, beleid als management.
Wat je leert
Achtergrond
Praktische wijsheid (‘phronèsis’) is een onmisbare vorm van morele kennis om ‘het goede’ effectief na te streven in bijzondere en complexe situaties.
Phronèsis maakt dat je het juiste handelen inzet (het ‘hoe’) en geleid wordt door de juiste doelen en waarden (het ‘waarom’) wanneer de geldende regels en protocollen niet lijken te voldoen.
Praktische wijsheid is essentieeel voor professionals binnen organisaties die een maatschappelijke opdracht hebben, maar ook binnen bedrijven die (nieuwe) maatschappelijke waarden nastreven. Praktische wijsheid stelt een leraar in staat om in de veeleisende onderwijspraktijk de aandacht van die ene leerling vast te houden, de belastingmedewerker om een burger die van het kastje naar de muur is gestuurd écht te helpen, en de maatschappelijk werker om mensen met schulden veel eerder te bereiken door slim samen te werken met een huisarts. Iedere professional kent voorbeelden.
Praktische wijsheid ‘zit’ veelal bij uitvoerende professionals, maar is niet alleen daarom belangrijk voor beleidsmedewerkers en bestuurders – zij hebben ook zélf praktische wijsheid nodig om ‘het goede’ te doen in de complexiteit van hun professionele praktijk.
Programma
Meer informatie onder 'Cursusinformatie'
Kosten (vrij van btw)
Deelnemers
N.b.: Voor deze training wordt gestreefd naar een gebalanceerde samenstelling, zowel qua achtergrond als functie.
De HTF biedt de training (twee cursusdagen) aan op twee vrijdagen, waarbij je vanuit de eigen werkcontext, maar in samenwerking met collega’s uit andere sectoren, werkt aan het praktische wijsheid, d.m.v. concrete les- en werkvormen, opdrachten en bespreking van casuïstiek. Deelnemers worden begeleid door ervaren docenten. Na afronding van de cursus ontvang je een certificaat als bewijs van deelname (op basis van beoordeelde opdrachten).
Aan het eind van de cursus heb je:
Deze training is opgezet voor professionals in maatschappelijke organisaties (e.g. zorg, onderwijs, politie, uitvoeringsinstanties) en van bedrijven met een (nieuwe) maatschappelijke oriëntatie. Zowel in de uitvoering, beleid als management.
Instapniveau:
De HTF is de eerste en tot nog toe enige hogeschool die filosofie in de vorm van (NVAO-erkende) beroepsopleidingen aanbiedt. Filosofie (of wijsbegeerte) behelst voor ons veel meer dan een ideeëngeschiedenis; het gaat om inzetbare denkvaardigheden en een professionele filosofische houding.
Filosofische (basis)kennis en filosofische kernvaardigheden (i.c. kritisch denken, argumenteren, inlevingsvermogen, reflectie) zijn onlosmakelijk verbonden met betrokken werkgever- en werknemerschap in een snel veranderende maatschappij waar complexe vraagstukken een rol spelen.
De training bestaat uit twee lesdagen en een netwerkbijeenkomst.
Programma
Dag 1 – Praktische wijsheid: theorie
Dag 2 – Wijze praktijken
Netwerkbijeenkomst
Reflecteren op de theorie en oefening van de cursus in de dagelijkse praktijk. Op welke wijze is het geleerde toegepast in de werkpraktijk? Welke praktijksituatie zou je willen voorleggen aan je mede-cursisten? Je kunt na afronding van de cursus eenmalig gratis deelnemen aan de netwerkbijeenkomst
Aansluitend is er (vrijblijvend) een mogelijkheid tot inschrijving netwerk Praktische Wijsheid (doel: begeleide uitwisseling casuïstiek in de werkpraktijk en netwerken) - vier netwerkbijeenkomsten per jaar. Tarief volgt.
Praktische informatie
Data
Kosten
Locatie
Zengebouw, Newtonlaan 115 (3e verdieping), Utrecht
Meer informatie
drs. Paul Teule (p.teule@hogeschoolvoortoegepastefilosofie.nl)
Voorwaarden
De voorwaarden voor Losse Modules, opgenomen in de algemene voorwaarden met aanvullende bepalingen zijn van toepassing op cursusaanbod van het HTF -Denkhuis. De HTF factureert btw-vrij op grond van CRKBO-registratie.
Professionaliteit & Persoonsvorming (PEP)
SLEUTELEN AAN JE ZELFBEELD
Cursus professionaliteit en persoonsvorming - ter versterking van je persoonlijke effectiviteit in werk of stage (PEP)
Inleiding
Persoonlijkheid is een belangrijke voorspeller van sociaaleconomische uitkomsten, zoals je schoolloopbaan, de kans op een baan en het loon dat je gaat verdienen, aldus onderzoek van het Centraal planbureau. Om die reden vinden we dat persoonlijke ontwikkeling van studenten aandacht verdient in het onderwijs. Onderzoek heeft tevens aangetoond dat je kunt compenseren: minder sterke cognitieve vermogens kunnen bij de uitvoering van taken worden gecompenseerd door sterke persoonskenmerken. Persoonlijkheid voorspelt succes op veel meer terreinen dan dat intelligentie dat voorspelt.
Het ligt dus voor de hand om in beroepsopleidingen - en de HTF leidt op voor een beroep - naast de cognitieve ontwikkeling van studenten ook de niet-cognitieve ontwikkeling (in de vorm van persoonlijkheid) aandacht te geven. Bij filosofie komen vragen over zelfbeeld en identiteit uitgebreid aan bod. Charles Taylor wijdt zijn hoofdwerk (Sources of the Self) aan de vraag naar het Zelf en Michel Foucault pleit in zijn werk voor aandacht voor Zelfzorg. Dit alles raakt aan de persoonsvorming. Om die reden biedt de HTF studenten de mogelijkheid om, in het kader voor hun voorbereiding op stage en beroep, actief met persoonsvorming aan de slag te gaan. De trainers zijn verbonden aan het Instituut voor Toegepaste Filosofie.
"In drie bijeenkomsten (dagdelen) ga je op reis op zoek naar je zelfbeeld en wordt er gewerkt aan een doel dat je voor de training voor jezelf hebt gesteld. En eigenlijk moeiteloos, soms wat spannend en soms een beetje confronterend maak je kennis met personificaties die een belangrijke rol spelen in het vormen van je zelfbeeld. De reis wordt vervolgd door een praktische grote schoonmaak van hindernissen die een verdere ontplooiing van het zelfbeeld in de weg kunnen staan. De reis eindigt voorlopig met je gestelde doel helder uitgelijnd, waarna je meer inzicht hebt waar je voor staat, wie je bent, wat je gelooft, wat je kan en wat je doet. Voor mij een verhelderde reis waarbij je filosofische kennis echt wordt toegepast.!"
- Paul Stuiver (accountant)
"Twee dagen (3 dagdelen) PEP-cursus achter de rug, en wat een waardevolle ervaring. Het is voor mij niet nieuw om aan mezelf te sleutelen – reflecteren, groeien en bijsturen doe ik vaker – maar deze cursus bracht toch weer verrassende inzichten en verdieping. In een inspirerende setting heb ik stilgestaan bij wie ik ben, wat mij drijft en waar ik naartoe wil. Met behulp van filosofische inzichten en praktische oefeningen heb ik persoonlijke doelen gesteld en niet-helpende overtuigingen onder de loep genomen – en losgelaten waar nodig. De docent maakte het extra waardevol door de koppeling tussen filosofie, psychologie en neurologie helder en toepasbaar te maken. “Weten wie je bent, betekent weten waar je staat.” – Charles Taylor. Een stap verder in mijn persoonlijke ontwikkeling."
- Sylvia Hooiveld (docent)
Bijna alle grote filosofen hebben een boodschap voor ons met betrekking tot de vraag wie wij zijn en hoe we gelukkig worden. Binnen de toegepaste filosofie vertalen we filosofische inzichten en handreikingen in levenslessen en oefenen we de toepassing daarvan in de dagelijks praktijk van het leven. Via oefeningen en training leren we deelnemers hun innerlijke vermogens te ontdekken en deze in te zetten voor een doelgerichte verandering. Je ontdekt hoe (soms heel vroege) levenservaringen jouw opvattingen hebben gevormd en hoe op basis daarvan overtuigingen over wat je wel en niet kunt, zijn vastgelegd. Je leert ook dat zulke subjectieve ervaringen een structuur hebben en dat er geen dwingend verband bestaat tussen de opgedane ervaring en de betekenis die je daaraan geeft. Met andere woorden: het zelfbeeld dat je gevormd hebt op basis van ervaringen uit het verleden (‘ik ben een angsthaas’) ligt niet vast, maar is beïnvloedbaar door aan dezelfde ervaring een andere, voor jou bruikbaardere betekenis te geven (‘ik ben een behoedzaam type’).
Als je het zelfbeeld van iemand verandert, verander je iemands persoonlijkheid en zijn gedrag. Maar meer nog: als het zelfbeeld verandert, veranderen vermogens en mogelijkheden mee. Je zelfbeeld definieert waartoe je wel of niet in staat bent.
Het fenomeen zelfbeeld blijkt een nuttig instrument als het gaat om het realiseren van gewenste (gedrags)veranderingen of nieuwe (levens)doelen. Als je een negatief zelfbeeld (‘dat kan ik niet’) ombuigt naar een positief zelfbeeld (‘ik ben aan het leren’) vergroot je je mogelijkheden.
Om je zelfbeeld te veranderen gebruiken we oefeningen waarmee we in staat zijn opvattingen over onszelf en vaste gedragspatronen te doorbreken. Zo komen nieuwe mogelijkheden bloot te liggen en kom je dichter bij je gewenste zelfbeeld (sommigen spreken van ons ‘ware’ zelfbeeld). Kern van de oefeningen is dat we leren om onze innerlijke hulpbronnen beter te benutten.
De cursus ‘Professionaliteit en Persoonsvorming’ (PEP) is een vorm van toegepaste filosofie. Op basis van filosofische (soms psychologische) inzichten en met behulp van gerichte oefeningen helpen we cursisten hun ervaringen en (zelf)beelden zo te sturen dat ze succesvol aan gestelde doelen kunnen gaan werken.
Op basis van recente neurobiologische inzichten behandelen we begrippen als ‘bewustzijn’, het ‘Zelf’ en ‘zelfbeeld’. We laten zien hoe jouw bewuste en onbewuste samenwerken om tot de constructie van beelden over jezelf te komen. En als je weet hoe je een zelfbeeld maakt, kun je met hulp van gerichte oefeningen zo’n zelfbeeld ook bijstellen of veranderen.
De oefeningen zijn gebaseerd op materiaal dat we ontlenen aan neuro-linguïstisch en psychologisch onderzoek; in het bijzonder werken we met oefeningen die te maken hebben met het ontwerpen van een zgn. sociaal panorama.
Twee trainingsdagen
In twee trainingsdagen gaan we oefenen met de inzichten van bekende filosofen als Lacan, Kant, Sloterdijk, Taylor en Foucault en je ontdekt hoe (soms heel vroege) levenservaringen jouw opvattingen hebben gevormd en hoe op basis daarvan overtuigen over wat je wel en niet kunt, zijn vastgelegd.
De training is geschikt voor geïnteresseerden die hun persoonlijke en professionele vaardigheden willen verbeteren De training richt zich op persoonlijke ontwikkeling en is hierdoor geschikt geschikt voor een brede doelgroep, van student, young professional, tot senior professional.
Je bent in staat gericht te werken aan gekozen doelen, je leert belemmerende overtuigingen los te laten en gewenste overtuigingen in te zetten. Zo werk je actief aan persoonsvorming en vergroot je eigen mogelijkheden.
De training bestaat uit drie dagdelen:
Eerste bijeenkomst: middagprogramma: introductie en kennismaking met oefeningen
Tweede bijeenkomst: ochtend- en middagprogramma: praktijkdemonstraties en gerichte oefeningen
Data: vrijdag 6 februari 2026 (13.00-16.30 uur) en zaterdag 7 februari 2026 (9.30-15.30 uur)
Locatie: Newtonlaan 115 Utrecht.
Kosten: 425,00 euro p.p. voor de gehele cursus (slechts 100 euro voor HTF-studenten) incl. koffie/thee en lunch op zaterdag
Aanmelden: via het aanmeldformulier > klik HIER.
Heb je nog vragen over de inhoud? Neem dan gerust contact met de trainers van het ITF. https://www.instituutvoortoegepastefilosofie.nl/pep/.
Ben je benieuwd naar de stijl van de colleges of naar het niveau? Neem contact op voor het volgen van een proefcollege!





De Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF) biedt de eerste hbo-bachelor en hbo-master Toegepaste Filosofie in Nederland aan.