Guillermo del Toro, de in Mexico geboren regisseur van The Shape of Water, is voor de gemiddelde filmkijker misschien een obscure naam. Del Toro, het brein achter onder andere Hellboy, Crimson Peak en de recente stop-motion Pinocchio, staat vooral bekend om zijn fascinatie voor sprookjes en horror, en het fuseren van deze twee schijnbare tegenpolen: het feeërieke in het verschrikkelijke vinden, en vice versa. Nergens komt deze eigenschap van Del Toro beter naar voren dan in The Shape of Water, de film die in 2017 de Oscar voor beste film en beste regisseur won.
Elisa (Sally Hawkins) werkt als schoonmaakster in een geheim laboratorium, in de Verenigde Staten van de jaren 60. Door een verminking uit haar jeugd is ze non-verbaal en communiceert ze door middel van gebarentaal. Met haar vriendin Zelda (Octavia Spencer) ontdekt ze dat een amfibisch wezen gevangen wordt gehouden in het laboratorium en wordt gemarteld door hun baas, Colonel Strickland (Michael Shannon). In het geheim bouwt Elisa een relatie op met het wezen en begint een plan op te stellen om hem te redden.
In zijn essay ‘Monster Culture’ poneert Jeffrey Jerome Cohen zeven theses over de rol van monsters in onze media en cultuur. Een paar van deze theses bespreek ik hier in relatie tot The Shape of Water.
Isa is de redactie secretaris van Phronèsis en volgt de Educatieve Master aan de Radboud Docenten Academie. Isa is vooral geïnteresseerd in sociaal-maatschappelijke filosofie.
Lees meer over de studiekosten van de verschillende opleidingen van de HTF
Lees hier meer over de toelatingseisen van de HTF
De Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF) biedt de eerste hbo-bachelor en hbo-master Toegepaste Filosofie in Nederland aan.